úterý 30. května 2023

The Super Mario Bros. Movie 6/10

Od Nintenda jsem nikdy nic nevlastnil a tudíž ani nehrál, jen kdysi dávno jsem měl tu čest vidět naprosto hrůzostrašnou adaptaci z 90s (zážitek vskutku na celý život, to zase ne že ne:-)) a čistě ze zvědavosti jsem v průběhu let strávil pár náhodných minut u několika gameplay videí v té době vycházejících her, které mě k přehodnocení dosavadního přístupu k téhle firmě nijak zvlášť nepřesvědčily. A možná podle toho také můj výsledný zážitek z aktuální adaptace dopadl. 

Pro fanoušky (nepřekvapivě zejména v dětském věku) kníratého instalatéra a obecně všeho možného od Nintenda je tahle identická filmová kopie jejich videoher jistě (dlouholetý) splněný sen a velkolepá oslava celé herní značky, jejíž jedinou vadou na kráse je fakt, že se nedá ovládat. Pro nefanoušky výše uvedeného (alespoň v mém případě) jde o vcelku fajn animák s pěkným a - pokud mohu soudit - hrám věrným audiovizuálem (nicméně kvalitativní špička je přece jen o něco výše), svižným tempem, bezpočtem referencí a easter eggů (některé jsem kupodivu dokázal identifikovat i já jakožto téměř absolutní neznalec a jistě to byl jen nepatrný zlomek jejich skutečného počtu) a povedenými hereckými výkony jednotlivých dabérů (Pratt, Taylor-Joy, Black i Rogen si role viditelně slyšitelně užívají). 

Bohužel také s extra přímočarým (zlí jazykové by možná uvedli naprosto banálním) a současně předvídatelným dějem (No, takže tady máme houby, strašidelný barák, překážkovou dráhu, motokáry a co dál? A dál nic, jo a z toho strašidelného baráku je ve filmu vidět asi sekunda:-).), bez jakéhokoliv originálního nápadu, který by nepocházel z předlohy (pokud ve filmu přece jen nějaký byl, tak v té záplavě copycat obsahu všude okolo jsem jej nezaznamenal) a na můj vkus s překvapivě skromným množstvím slovního i situačního humoru (na běžné poměry animáků) a nějakým způsobem zapamatování hodných scén (jednoznačně vede vtipná side-scrolling sekvence překonávání rozestavěné ulice, vzdávající hold všem Nintendo klasikám z žánru plošinovek). Příště by to chtělo navýšit ambice a invenci, ale dle tržeb je cílovka nadmíru spokojená a vítězná strategie se nemění, takže asi nelze doufat v lepší zítřky.