pátek 19. května 2023

Killers Of The Flower Moon

Po tomhle luxusním teaseru už těch 200 minut nepůsobí zdaleka tak hrůzostrašně:-). Jak si Scorsese poradí s dramaturgií, což byl u podobně dlouhého Irishmana trochu problém, se teprve uvidí, ale jinak to vypadá, že je vše na svém místě.

Co záběr, to hotový obraz na stěnu, silná sestava DiCaprio, De Niro, Plemons a Fraser (na toho se hodně těším) určitě nezklame, téma je silné a stále aktuální a podobný typ historických látek mají akademici dost v oblibě, takže následná oscarová nadílka není úplně nepravděpodobná. Kromě toho od Departed uběhlo spousty let a už by bylo zase záhodno, aby si Marty došel pro režii nebo případně film:-).

Jinak velký kudos Apple za uvedení filmu do kin i v rámci overseas, kde to na rozdíl od US kvůli nominacím vlastně nepotřebuje (ano, koukám se na Tebe nejmenovaný streamovací fastfoode:-().


Aha, díky za info, tak beru zpět. Jak to bude s premiérou na ATV+ se už ví? Jde to ven paralelně, nebo má film nějakou kino exkluzivitu?


Teaser byl super, trailer je boží (to sladění obrazu se zvukem je pecka) a film samotný vypadá, že bude taky prvotřídní zážitek ze staré "this is cinema" školy. Čím dál tím více benevolentnější stopáže filmů jsou sice na pováženou, ale když jsou doprovázeny podobným mistrovským řemeslem, tak nezbývá než říct jen "ano, prosím":-). 

Loni jsem nadával, že je v kinech kvůli odsunům premiér pusto prázdno, ale při pohledu na letošní menu v podobě McQuarrieho, Nolana, Villeneuvea, Scorseseho, Scotta (kde je sakra už nějaký teaser na Napoleona, když jde do kin jen měsíc po Martym?) a Manna (doufám ve filmový návrat ve velkém stylu), je vše odpuštěno. Škoda jen, že si při rozdávání zlatých plešounů budou pánové konkurovat, pořádnou nadílku bych jim přál všem.


Další parádní trailerová prácička, která žádné šokující accolade titles na konci ani nepotřebuje. Oscarový bait je díky silnému tématu a true story podstatě, na kteroužto kombinaci akademici dost slyší, jasný i bez toho:-). Příběh má obrovský dramatický potenciál, kamera působí špičkově a herecká skvadra DiCaprio, De Niro a Plemons málokdy zklame. 

Zvědavý jsem spíše na to, jak si povede Gladstone (nedivil bych se, kdyby si pro sebe ukradla celý film, tyhle role ze škatulky "nenápadná klidná síla v pozadí" jsou na to přímo ideální) a sympaťák Fraser (snad potvrdí svou oscarovou formu z loňska, byť na mnohem menším prostoru), ale hlavně na to, jak se podaří Scorsesemu ukočírovat brutální stopáž tentokrát (minule to tak úplně nevyšlo).


Po trailerech jsem nečekal nic jiného:-). Hodně bych se divil, kdyby to tržebně nějak výrazně zazářilo. Tohle je svou látkou a stopáží přesně ten typ filmů, který se na straně tvůrců dělá, protože "this is cinema" a na straně studií, protože flex a dojemné děkovačky v Dolby Theatre a jinde. Pokud to případně něco/hodně vydělá, tak je to jen příjemný bonus navíc. 

Jinak Cupertino to má letos rozehráno fakt dobře. Cook asi usoudil, že roční pauza je tak akorát a tak si to pro jistotu tento rok pojistil hned dvakrát. Když nevyjde zaplnit místo na poličce Martymu, tak to možná vyjde Ridleymu a nebo rovnou oběma:-).


Tak do kin to jde kvůli nominacím a nějakým dealům s Paramountem, který se k filmu dostal před Applem. Kdyby to nebylo primárně určeno pro stream, tak to imho ani náhodou nemá tři hodiny plus. Stejně jako Irishman, který měl dost nevyvážené tempo a desítky minut mohly jít úplně v pohodě ven, aniž by utrpěl příběh (dějový oblouk, vývoj postav, logika vyprávění) nebo celkové vyznění.

Paramount vycouval z filmu kvůli budgetu, tak dost pochybuji, že kdyby se do toho nevložil Apple, netlačil by na Scorseseho stran stopáže. Jestli a jak by to filmu pomohlo/ublížilo po umělecké stránce zatím těžko říct, ale po finanční stránce je to snad jasné. Srovnávat to stran tržebního potenciálu s Oppenheimerem je imho mimo. To je BO unicorn, který měl Nolana, specifický promo hype a divácky mnohem atraktivnější látku (atomovky vs indiáni). Tohle nemá nic z toho a ještě skoro půl hodinu navíc.

Scorsesemu to může být fuk, Apple se těší na ceny, já, jakožto fanoušek filmu a historie, jsem rád, že na rozdíl od Irishmana se to do kin dostalo i k nám:-) a Paramount se může tak akorát modlit, aby se mu zaplatili náklady a možná něco málo vydělal (jinými slovy - nenabil si hubu jako s Babylonem).


Přestávky absolutně nesnáším (nejen, že vytrhávají z koncentrace, ale ve výsledku v kině člověk stráví ještě více času, než jej stojí reklamy, trailery a pak samotný film, next level, tj. umělé rozdělování filmů na dva díly, co se jednu dobu provozovalo v tv, je už rovnou zvěrstvo), za mě rozhodně (jasně, trochu sobecké) plus, že tady nebude. 

Irishman v kině bohužel nevyšel, tohle si - když ta šance tentokrát je - ujít nenechám:-). Kdoví, kolika podobných poctivých old school filmařin se od Scorseseho (Spielberga, Scotta a dalších režisérských pardálů) v kině ještě dočkáme.


Tak to můžeš počkat rovnou na Napoleona:-).

Jinak neví nikdo (ptal jsem se AI a že prej se omlouvá, ale taky nemá tucha:-)), jinak by měli v Paramountu a Sony asi velké mrzení:-). Pro tipovačky není žádný precedens. V minulosti Apple filmy, které se dočkaly premiéry v kinech, šly na atv+ poměrně rychle (něco po 7 dnech, něco po 14 dnech, atd.), ale Scorsese se Scottem jsou velikostí/významem filmu jiná liga a i ten kino release je počtem trhů někde jinde (viz fakt, že se to dostalo i k nám). Tudíž to může být cokoliv od týdne po standardní okno, které mají v Paramountu a Sony pro své "vlastní" filmy.