čtvrtek 15. února 2024

Casino Royale (1967)

Fascinující případ projektu, který se pyšní špičkovým castingem, slavnou předlohou a premiérou v čase naplno zuřící bondovské mánie (takže není divu, že si film v pokladnách vedl skvěle bez ohledu na své problematické kvality), na svou dobu bohatými produkčními hodnotami a oproti knize žánrovým posunem směrem k parodii, díky čemuž mohlo tvůrcům projít u diváků podstatně více než v případě konkurence z EONu ... a přece to všechno na dobrý film, natož na nějakou nestárnoucí klasiku (jakou jsou bondovky z 60s s Connerym), nestačilo a vyjma herecké složky tady selhává prakticky vše.

Nepochopitelné dialogy, nesmyslně překombinovaný děj, hromada wtf momentů, kulminující v naprosto šíleném finále, ve kterém se začnou nahodile dít náhodné věci jen proto, aby se děly (protože očividně nikdo na place netušil, jak to celé smysluplně zakončit), zástup cameo vystoupení, které vyznívají naprázdno, sex appeal většiny (dámských) postav značně spartánský i ve srovnání s bondovkami z téže éry (přitom se okolo toho točí celý film) a úmorná stopáž přes dvě hodiny.

Ale především - není to moc zábavné, není to vůbec vtipné (což je u satirické komedie, případně parodie na cokoliv, docela zásadní problém) a sledovat herecké titány Sellerse, Nivena, Wellese a Allena (plus Andress:-)), jak svůj talent (plus tělo:-)) propůjčují podobnému, po kreativní stránce totálně nezvládnutému, experimentu, fyzicky bolí. Stavět to jakýmkoliv způsobem po bok regulérních bondovek bych na místě Cubbyho, Broccoli a Wilsona považoval za osobní urážku, protože i ty nejslabší bondovky z jejich stáje jsou na míle vzdáleny tomuhle chaotickému paskvilu.


To jo, ale obávám se, že tady to nebyl úplně záměr, ale čistě výsledek chaotické produkce (několikeré přepisování scénáře, kecání nejmenovaných herců do režie, roztržky mezi některými herci, natáčení různých segmentů filmu různými režiséry, což byla tehdy docela běžná praxe, ovšem tady je to na výsledku dost znát - jako by na dailies uvalili mezi sebou embargo a zjistili, co a jak se kým vlastně natočilo až po konci natáčení ve střižně:-)).

Velká škoda, že se Feldman tehdy s Cybbym nakonec nedohodli (na rozdíl od McCloryho u Thunderballu) a na dalších čtyřicet let tak bylo CR kvůli právům mimo dosah EONu. S věrností vůči předloze se u svých bondovek nikdy moc netrápili, tudíž by nebyl až takový problém to přepsat tak, aby šlo o řadový příběh a nikoliv debutové vystoupení JB a v době, kdy jim došly Flemingovy knihy k adaptaci a museli začít vymýšlet vlastní zápletky, by se jim CR hodilo.

Na druhou stranu by restart s Craigem pravděpodobně vypadal úplně jinak (protože žádnou knihu dosud neadaptovali opakovaně) a kdoví, zda by to byl vůbec restart (a s Craigem) a to by byla přímo obrovská škoda:-).