pátek 17. února 2023

Mission: Impossible III

Tu všeobecnou adoraci a nadšení z trojky jsem, po pravdě, nikdy nepochopil. Abramse jsem hejtoval v době (M:I 3, ST ´09 za přístup ke ST - film jako takový je špička), kdy to ještě nebylo cool (E IX) a ani s odstupem času jsem trojce na chuť nepřišel.

Kopírka průměrné epizody Aliasu (a jak se později ukázalo, copycat je Abramsova parketa:-)) od laciného cliffhangeru na úvod ("rozpůlíme scénu z finále a hodíme její první polovinu na začátek filmu, protože napětí") přes kancelářského poskoka v roli technického geeka (Flinkman > Dunn) po McGuffina s rádobyvtipným názvem (Rambaldi > Králičí packa). Přijít v sérii, která je postavena na heistech a konkrétní hrozbě (seznam agentů, vir, kódy k odpálení atomovek, teroristická síť, atd.) s obdobou kufříku z Pulp Fiction nebo Ronina a jeho krádež (tj. klimax filmu) vyřešit jedním střihem (Hunt se dostává na střechu - střih - Hunt skáče na padáku z budovy) je imho prostě špatně.

Hoffman je dobrý záporák, Pegg od čtyřky dál je zábavná postava a scéna na mostě je fajn, ale tím to pro mě končí. Kdykoliv se podívám na kterýkoliv díl vyjma tohohle (ano, včetně všeobecně zatracované dvojky s naprosto skvělým OST od Zimmera:-)). Trojku zkouknu jen v případě, že si dávám opáčko celé série (v podstatě z povinnosti).

To jen tak pro pořádek a zachování rovnováhy ve vesmíru:-).


Ou nou, další nekritická óda na Abramsovu tupou kopírku kdejaké epizody (vlastně všech) Aliasu, která započala mou sveřepou nevraživost vůči mr. lens flare fanboyovi (s Lostem jsem skončil hned po první řadě, protože mi bylo naprosto jasné kam to povede … a taky že jo:-)) a která po zprznění M:I a následovného vykuchání ST (skvělé blockbustery, leč mizerné Treky) s nezměrnou silou pokračuje až dodnes:-). Co všechno je tady špatně? Je toho docela dost.

Abych jen nehejtoval, tak Hoffman je vážně super, Monaghan je hodně sympatická, akce na mostě s dronem má nápad a velké kudos trojce za to, že do série přivedla skvělého Pegga (byť tady je jen v pozici vtipného poskoka a jako postava začne fungovat až ve čtyřce), zbytek je ovšem docela slabota. Kdyby to alespoň byla chytrá a nápaditá kopírka Aliasu.

Ne, použije se lazy writing berlička v podobě MacGuffina, na čemž tahle série do té doby a naštěstí nikdy potom nestála, akorát Rambaldi se vymění za rádobyvtipný "Rabbit's Foot", snaživý techguy poskok Flinkman je jen přejmenován na Benjiho, rozpůlené finále a vložení jeho první části do úvodu filmu, protože neskutečné napětí a hektické tempo hned zpočátku filmu, je tak bombastické, že to už opět nikdy potom nikdo v sérii, a opět naštěstí, nepoužil:-) (proč asi - zbytečně to prozrazuje další děj a akorát to dává divákovi jistotu, že do dané sekvence se přítomným postavám ve filmu vůbec nic nestane, klasická předtitulkovka ala Indy a bondovky odvede naprosto stejnou službu), dějová linka je totálně triviální (chytání Hoffmana, zajetí Hoffmana, útěk Hoffmana, chytání Hoffmana, konec) a hlavní highlight, na kterém naopak celá série staví naprosto zásadně a totiž ústřední heist, je nepochopitelně odbytý jedním střihem (Hunt se dostává na střechu, bum, Hunt skáče na padáku z budovy) jakoby ve filmu byl jen do počtu (počkat, on vlastně je:-)). Asi nebude překvapením, že trojku mám na úplném chvostu žebříčku všech dílů (jo, dokonce až za dvojkou s geniálním OST a brutálně přepálenou akcí).


Já věděl, že dissováním Abramsovy trojky dostanu bídu, ale někdo do té minority patřit musí, že:-). Osobně jsem k té preferenci dvojky a zatracování trojky nedospěl časem, mám to tak od premiéry obou filmů. Jak s oblibou říkám - Abramse jsem hejtoval už v době, kdy to ještě nebylo cool:-). Trojku jsem za pecku nepovažoval nikdy, naopak dvojku už od kina (můj první film v multikanále, Zimmer a má tehdejší Woo mánie). Co se během těch let změnilo bylo naopak to, že jsem trojku vzal trochu na milost a u dvojky nadšení trochu vyprchalo (jinak by ten bodový rozdíl byl ještě větší:-)).